ریسندگی متداول (کاردینگ) نخ های خاب ریسیده شده (بخش ۲)

ریسندگی

ریسندگی متداول (کاردینگ) نخ های خاب ریسیده شده (بخش ۲)

ج) مراحل پاساژ (گیل باکس)

فتیله تولیدی کاردینگ به ماشین پاساژ ۱ تغذیه می شود. ماشین پاساژ یا “گیل باکس” ماشینی است که در آن تعداد ۳ تا ۸ فتیله تغذیه شده، با یکدیگر مخلوط می شوند. بر اثر کشش اعمال شده بر دسته فتیله های تغذیه شده، الیاف با یکدیگر موازی و مخلوط شده، در انتها یک فتیله از ماشین خارج می شود. سیستم کشش این ماشین از یکسری سوزن که بر روی یک زنجیر سوار شده است، بهره می گیرد. حرکت سوزن ها در امتداد طولی فتیله سبب انجام عملی شبیه به شانه کردن الیاف می شود.

به طور کلی مهمترین وظایف ماشین گیل باکس، مخلوط کردن فتیله ها، کشش و موازی کردن الیاف با استفاده از شانه های زنجیری و افزایش یکنواختی فتیله خروجی می باشد.

معمولاً در ابتدای گیل باکس ۱، سیستم آب و روغن زنی به الیاف وجود دارد که سبب می شود تا الیاف به هنگام شانه شدن توسط شانه های زنجیری ماشین به راحتی از روی یکدیگر سرخورده و پاره نشوند. الیاف پس از عبور از ناحیه کشش و قرار گرفتن در معرض کششی در حدود ۶ واحد، به فتیله ای تبدیل می شوند که مشابه ماشین کاردینگ داخل بانکه روی هم پیچیده می شود.

در خط ریسندگی نیمه فاستونی، سه مرحله عملیات پاساژ انجام می شود. به عبارت دیگر عملیات شرح داده شده در پاساژ ۱، در ماشین های پاساژ ۲ و ۳ نیز تکرار می شود تا ضمن صاف و موازی شدن بهتر الیاف، فتیله نهایی کاملاً یکنواخت شده، مخلوط بسیار مناسبی از الیاف فتیله های مختلف تغذیه شده، به دست می آید.

برای کنترل یکنواختی ضخامت فتیله خروجی در ماشین های گیل ۲ و۳، از سیستم “یکنواخت کننده” یا “اتولولر” استفاده می شود. نمره سوزن ها، از گیل ۱ به سمت گیل ۳ کوچک تر (ظریف تر) می شود که این به موازی تر شدن الیاف در گیل های انتهایی منجر خواهد شد. تعداد فتیله های تغذیه شده به ماشین گیل باکس اول، ۶تا ۸ فتیله، گیل باکس دوم، ۶ فتیله و برای گیل باکس سوم، ۳ تا ۴ فتیله می باشد. نمره فتیله خروجی گیل باکس ۳، تقریباً نصف فتیله خروجی دو گیل باکس قبلی و در حدود ۱۰ تا ۱۲ گرم بر متر می باشد. سرعت تولید در ماشین های گیل باکس بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر بر دقیقه است.

د) مرحله تولید نیمچه نخ (فینیشر)

در ادامه خط ریسندگی نیمه فاستونی، فتیله های تولیدی پاساژ ۳ به “ماشین فینیشر” تغذیه می شوند. وظیفه اصلی این ماشین کاهش وزن خطی (نمره) فتیله و تبدیل آن به “نیمچه نخ” می باشد. به گونه ای که فتیله پاساژ ۳ که دارای نمره بین ۱۰ تا ۱۲ بوده، در اثر اعمال کشش زیاد به نیمچه نخی با نمره۵/۱ تا ۵/۳ گرم بر متر تبدیل شود.

با توجه به آن که تعداد الیاف در سطح مقطع عرضی نیمچه نخ کم است، نیمچه نخ استحکامی نخواهد داشت و حتی قابل انتقال به مرحله بعد برای تبدیل شدن به نخ نیز نخواهد بود. از این رو، باید به نوعی دسته الیاف نیمچه نخ به یکدیگر چسبیده و یا درهم آمیخته شوند تا نیمچه نخ نهایی حداقل استحکام مورد نیاز را داشته باشد. به این منظور، الیاف در انتهای قسمت کشش فتیله و تبدیل آن به نیمچه نخ، تحت عمل مالش قرار می گیرند تا در اثر تاب مجازی ایجاد شده، کمی در یکدیگر فرو روند و بین آنها اتصال فیزیکی یا چسبندگی موقت رخ دهد.نیمچه نخ حاصل بر روی بوبین پیچیده می شوند.

 

منبع :

کتاب فرش ماشینی تالیف دکتر دیاری

مجله فرش ماشینی

مجله کهن

کتاب در مورد فرش ماشینی بیشتر بدانیم

/ آموزشی, فرش, مقالات

اشتراک گذاری پست

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 15 =